onlyinyourdreams

Alla inlägg under maj 2014

Av Tove Blomquist - 26 maj 2014 11:06

Igår var den årliga balen för 3orna i Herljunga på Kunskapkällan. Jag var självklart där och försökte ta bra bilder även om man stod långt bak. Det fina vädret och de underbara klänningar får mig att vilja ha min egen bal just nu, bara 2 år kvar! 

                                                                     

Av Tove Blomquist - 22 maj 2014 22:35

På trasiga toppar

ska jag vandra mot 

ljusning i fjärran.

Ovanpå krossat glas

ska jag explodera 

tills allt blir fullständigt

 

---------------------------------------


Heej! Det har nu gått en hel vecka och det har varit lite trasigt (kan man säga så?). Bättre att satsat på nästa vecka, right?

Vad har hänt/händer denna veckan då?
Tisdags så var jag på “arbetsintervju” för Partille Cupen i sommar, and guess what? Jag fick det, jag och 2 andra från HT13 årskursen!
I onsdags klippte jag mig
Och imorgon är det 4,5h matematik nationella. 

I helgen så ska jag hjälpa till att servera på ett kalas/fest och sedan fira morsdag.
Klar med Svenska och Historia kursen!


Vad händer nästa vecka?
Nästa vecka har jag, som jag vet just nu, bara 2 redovisningar.
Och sen är inget mer planerat. 


Veckans bok: Den femte vågen.

       

 

 

Av Tove Blomquist - 22 maj 2014 21:51



                                               

Av Tove Blomquist - 15 maj 2014 12:46

Se inte på mig idag, om du imorgon tittar bort.
Var inte med mig idag, om du imorgon går iväg

Torka inte mina tårar idag, om du imorgon tvingar fram dem
Säg inte att du tycker om mig idag, om det imorgon är en lögn
Få mig inte att fortsätta leva idag, om du imorgon förstör mitt liv...

---------------------------------------------------------------
Tove här igen och jag be er, få ingen vana att jag skriver så här ofta. Det är bara för att jag har tid nu.

Nu när jag skriver de här så sitter jag på tåget påväg hem och är lagom trött för ikväll är det dans som gäller! I helgen är det ju kulturen som jag sa igår och jag känner mig faktiskt inte så tagga som jag brukar vara. Varför vet jag inte, men något är det som bara inte känns rätt.

Förutom att bara bara snacka om dansen så ville jag faktiskt ta upp en bok igen! Det känns som att det var rätt längesen jag gjorde de och vill gärna dela med mig av veckans film/bok.

Boken:
Boken heter Farlig förmåga av Jessica Spotswood. 

Den handlar om att häxor har haft makten över hela världen under 1800-talet, men efter ett stor uppror av prästerna i Brödraskapet och ett farligt krig kom över världen. När brödraskapet tog över blev det livsfarligt men framförallt förbjudet att vara häxa eller utöva magi. Om de avslöjar sig som häxor kan de bli torterade, sändas som slavar på slavskepp eller avrättas av brödraskapet. En ung kvinna har enbart bara 2 val: Att gifta sig eller leva ett liv som nunna hos Systerskapet.

Bokens huvudkaraktärer är då systrarna Cahill (Cate, Maura och Tess) som då lever i ett öppet samhälle men med en stor hemlighet: De är systrarna i en stor häxprofetia och alla vill se dem döda. När Cates 17-årsdag närmar sig måste hon göra ett stort val, ska hon lyssna på hennes kärlek eller vad hennes systrar ber henne att göra? Cate finner ett brev någon vecka innan hon måste bekänna henne val som förändrar hela mänsklighetens framtid..

Boken var underbart bra och fick en fantasy älskare att tappa hakan. Varje lediga tid läste jag boken för att få reda på vad som hände med systrarna. Denna boken är den första boken i en nya fantasy dystopi serie som heter Systrarna Cahill. Den handlar om omöjlig kärlek i slutet av 1800-talet. Känner någon av er till Engelfors- trilogin? Denna boken är bättre! Tänk dig en stor blandning av New England, vackra klänningar och 3 systrar med livsfarliga magiska krafter, det kan inte bli bättre!

Jag har nu börjat läsa fortsättningen på boken som heter stjärnmärkt.
Första boken hitar ni här

Och andra boken här

   

Av Tove Blomquist - 14 maj 2014 18:56

Rymmer från andetag
söker i grön skog.

Snavar över trädets rötter
förlorad i djupaste sömnen 

----------------------------------------------------
Heej allihopa! Tagit min årliga paus från sidan men nu är jag redo att börja skriva lite smått igen. 


Lite uppdateringar sen sist: 
Singel sen 1 månad tillbaka 
Sport/påsklovet var helt okej! 
Fått mer nya vänner

Snart klar med alla np
Tur mässan + Liseberg med klassen

Börjat övningsköra 
Under den här teminen har jag märkt att jag glider ifrån många.
I helgen är det kulturen (för er nya läsare är det en dans uppvisning i Vårgårda)
Köpt ännu mer böcker till min boksamling. 


För en vecka sen jobba jag för första riktiga gången på Trollabokvarn i Hudene, jätte mysigt och roligt! Vad finns det mer att säga? Jag lever vidare med mitt liv som vanligt och jag kämpar igenom med mina läxor som alla andra gör just nu. Det är fullt upp hela tiden. Men nu ska jag inte störa mer utan jag ska dra, adiós! 

Ring, smsa och var sociala som vanligt på 0725663479! 
Svarar alltid på snapchat om du inte vill smsa: Toveeblomquist

Ps: Jag vet att dikten är gammal men är för trött att komma på en ny..
       

Skapa flashcards