onlyinyourdreams

Alla inlägg den 6 juni 2017

Av Tove Blomquist - 6 juni 2017 20:47

Trött

Verb: Trött, tröttare, tröttast. ”(om person) som känner ett behov av att vila eller sova.” - Wikipedia


"Jag är bara trött.”


Låter dessa ord bekanta?


Dessa fyra ord är mitt svar för bokstavligen allt relaterat till min ångest.

Men det finns så mycket mening bakom dessa ord. "Jag är bara trött" skrapar knappt ytan på det jag försöker förmedla.


”Är du trött?” är en vardaglig fråga. Iallafall för mig. En fråga som kan ställas under vilken tidpunkt på dagen och jag kommer ge samma svar. Ordet ”Ja” är ofta svaret man ger ut. För alldeles riktigt är man trött, men är det ofta på de villkor som personen frågar efter? När du frågar mig om jag är trött svarar jag för det mesta ja, men det är inte för att jag har sovit dåligt.


Nej ordet trött kan betyda så mycket mer än brist på sömn. När jag säger att jag är trött så är det sällan jag menar sömnlöshet. Jag har ångest och det gör att jag är inte bara fysiskt trött, jag är känslomässigt trött, jag är psykiskt trött och jag är andligt trött. Jag är trött även om jag har spenderat hela natten till att sova i min säng. Jag är trött även om jag inte har gjort något på hela dagen. Det är inte bara sömniga ögon eller ömmande muskler. Det är inte bara en gäspning. Det är att ta sig upp och klä på sig i en dimma. Att borsta tänderna, borsta håret och sen lämna huset. Allt detta i ett trött tillstånd. Stel. Tom. Helt trött. Försvunnen. Ensam. Men jag fortsätter min dag ändå. 


Detta är var mental sjukdom kan gör din kropp. För oavsett hur många tupplurar du tar eller hur många koppar kaffe du dricker - du är alltid trött på ett sätt som är nästan omöjligt att förstå. Ångest gör inte bara dig trött. Det dränerar livet ur dig - sinne, kropp och själ.


När andra frågar om jag är ”okej” är mitt svar för det mesta ”Jag är okej, bara trött”. Trött är en socialt accepterad känsla. Det är en lång dag av arbete eller en hel dag av att sitta i skolbänken på en tråkig föreläsning, vilket många kan relatera till. Men för mig är trötthet att ligga i sängen hela dagen och fortfarande känna att jag kan sova resten av året. Tröttheten gör sällskap av min depression och min ångest. Det innebär att ligga i sängen helt uttömd från livet utan att ens somna till en sekund. Det betyder att du är distanserad och förlorad i tanken större delen av dagen, eftersom det är tröttsamt att försöka hålla upp en social sida till sina medmänniskor. 


Trots allt detta jobb av att vara trött och känslan av vilja fly, vill jag inget mindre än att hela tiden hålla mig sysselsatt. För så fort jag saktar ner kommer tröttheten och ångesten ett steg närmare min brinnande själ. Jag är alltid trött men ändå vill jag inte stanna upp. 


Och ändå säger jag bara att jag är trött hela tiden. Igår reflekterade jag på varför jag bara säger att jag är trött. Varför säger jag alltid till människor när de frågar mig att jag är "bara trött?" Jag kunde inte räkna ut varför men ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag att jag gör det helt enkelt för att det är lättare. Så ja, jag tar den enkla vägen ut.


Varför säger jag bara inte som det är? Jo för såhär är grejen: För det först har jag redan tappat all energi. Så för att gå in i detalj om hur jag faktiskt känner och varför känner jag mig så ... det krävs mer av den lilla energi jag har kvar. Om jag säger till min familj och vänner är jag "bara trött”, kommer dem vanligtvis inte att trycka på frågan eller ställa några fler frågor. Ibland kan jag få en "Tja, du borde ta en tupplur" eller "Lägg dig tidigt ikväll”. För det andra tycker jag inte om att visa för någon att jag inte mår bra. Jag gillar att vissa att jag är stark. Att låta andra veta hur jag verkligen känner och vad som faktiskt händer? Det gör mig svag och sårbar. Jag är inte den som diskuterar min ångest i detalj, och om jag är ärlig om hur jag verkligen känner är jag rädd för att jag kan ses som en "klagare" eller att jag bara "letar efter uppmärksamhet”. 


Jag har ofta flera orsaker till att bara svara ”Jag är trött”. Men ibland önskar jag har folk redan visste vad ”jag är trött” verkligen betyder, utan att behöva förklara mig. Jag vet att det är för mycket begärt. Ingen av oss är tankeläsare och jag kan inte förvänta mig att folk borde vet vad jag verkligen menar när jag gör ett sådant generellt eller vagt uttalande. Det är inte rättvist att bli arg eller frustrerad på människor när de inte kan se bakom de tre orden. Jag kanske inte alltid har den energi eller mod att tala om hur jag verkligen känner mig inuti det ögonblicket men nu har jag de. 


”Jag är trött” betyder att mina ben gör så ont att det känns som dem kommer gå sönder under mig. Det betyder att brista i gråt över ren utmaning och att falla i sängen så fort jag kommer hem. Det betyder att känna sig yr och svag. Det betyder att man inte kan tänka klart och att glömma enkla saker eftersom att jag använder all energi till vardagliga uppgifter. Det betyder att det känns som att min kropp vägs ner av ett ton tegelstenar. Det känns som att jag kunde kollapsa när jag redan ligger i sängen.  Allt detta är vad "jag är bara trött" verkligen betyder. 


Dessa ord representerar något mycket tyngre och komplicerat än vad man kanske tror. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte önskade att folk kunde inse vad jag menar när jag säger de här orden. Jag önskar att folk förstod och kunde känna det jag känner så att de vet hur svårt det kan vara att leva med en sjukdom som är osynlig på ytan. Nej, vissa människor kommer förmodligen aldrig helt att förstå hur eller varför jag känner mig så hemsk ibland. Betyder det att jag inte borde berätta precis som mitt hjärta känner? Är det bättre att hålla tyst, precis som jag brukar göra? Jag vet själv inte svaret. Det jag trots allt vet är att jag inte är ensam. Jag är inte ensam om att ”bara vara trött”. Vänner och familj behöver börja förstå att ”jag är trött” betyder oftast något mycket djupare. 


När någon säger att den är trött behöver man ibland se bortom deras svar. Är de trötta? Är de fysiskt trötta och behöver bara lite sömn? Eller behöver dem dig faktiskt? Behöver dem någon att se de i ögonen och berätta för dem att de inte är mår bra men att du är där för dem? Behöver dem någon för att inse att de inte mår bra och att erbjuda dem en kram? Eftersom jag vet när jag säger att jag är trött, så behöver jag just detta. Jag behöver inte sova eller ta en tupplur. Jag behöver människor. Jag behöver kärlek. Jag behöver förståelse. 


Och vad jag verkligen menar när jag säger "Jag är bara trött" är inte att jag är trött - snarare är jag helt utmattad.  

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards