onlyinyourdreams

Direktlänk till inlägg 11 november 2013

Divergent

Av Tove Blomquist - 11 november 2013 18:09

Ingen dikt idag utan jag ska gå direkt på mina recensioner som jag lova igår. Men först av allt jag ska berätta att redovisningen gick bra och jag fick mitt nästan först B! 


En recension om en bok och en film:


Film: the heat - 2013

http://www.swefilmer.com/the-heat-2013/the-heat-2013-video_38101fee8.html


Det är en action-komedi film som är ca 2 timmar lång och den hade sverige premiär 9 augusti 2013.


Den handlar om FBI-agenten Sarah Ashburn som paras ihop med Boston-polisen Shannon Mullins för att ta ner en knarkkung. Nackdelen är att ingen av dem någonsin haft en partner, eller en vän heller för den delen. Två motsatser som ska kämpa mot samma mål. 


Sarah Ashburn - Sandra Bullock

Shannon Mullins - Melissa McCarthy 


Jag tycket själv att det var en bra film med härliga action scener och även en sån man bara kunde stört garva åt. Helt klart en film värd att se i mina ögon. Älskar när action och komedi filmer slår ihop sig, det kan bara inte ens misslyckas. 

   

Boken: Divergent av Veronica Roth - 2012 på svenska. 


I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.


Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.


Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först... Text tagen från adlibris


 "Divergent" är full av spänning, sci-fi, politik, samhällskritik och kärlek. Flera stora områden som spelar ihop med varandra på ett magiskt sätt. Allt ifrån hur världen gick åt helvete, vad man valde att göra åt saken, människors försök efter ”grupptillhörighet” och känslan av att bli kär för allra första gången. 

Det är historien om Tris, en ung kvinna, och hennes kamp i var hon passar in i en konstig värld som är indelad i olika delar. Det är en historia om överlevnad, mod, krossade drömmar, slitna familjer och dömda kärleksrelationer.

Jag är så otroligt kär i Divergent att jag inte ens vet vart jag ska starta! Jag har inte gillat någon bok såhär mycket sen Vampire academy. Från dem allra första sidorna är jag fast och jag sträckläste boken till slutet. Divergent boken ligger här hemma nu och så snart när jag få pengar ska jag gå och köpa den andra dela av serien: Insurgent

 

Boken kommer även på film och kommer ha bioprimär mars 2014.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Blomquist - 6 juni 2017 20:47


Trött Verb: Trött, tröttare, tröttast. ”(om person) som känner ett behov av att vila eller sova.” - Wikipedia   "Jag är bara trött.”   Låter dessa ord bekanta?   Dessa fyra ord är mitt svar för bokstavligen allt relate...

Av Tove Blomquist - 23 januari 2016 22:20


Ångest, oro, hjärtklappningar.    Från utsidan är det enkelt att tro att någon annan mår bra bara för att personen ger en ett leende. Men bara för att jag inte visar fysiska symptom så betyder det inte att jag måste mår bra. Andra anser att om ma...

Av Tove Blomquist - 7 september 2015 21:57

Andas, Andas in luften. Omfamna detta ögonblick, Omfamna detta andetag.    - Xavier Rudd ----------------------------------------------------------------------------   Hej smultron!    Sommarlovet är över och jag har precis fyl...

Av Tove Blomquist - 25 juni 2015 22:50

OM NÅGON SER SIG SJÄLV OCH VILL ATT JAG TAR BORT BILDEN SÅ HÖR AV ER TILL MIG.  Jag har även fler bilder på vissa som jag inte har lagt ut för det skulle bli för mycket, men som skrivet ovanstående är det bara att kontakta mig så får ni dem.    ...

Av Tove Blomquist - 5 juni 2015 11:09

                                                           OM NÅGON SER SIG SJÄLV OCH VILL ATT JAG TAR BORT BILDEN SÅ HÖR AV ER TILL MIG.  Jag har även fler bilder på vissa par som jag inte har lagt ut för det skulle ...

Skapa flashcards